2006/09/28

Warga Sunda, Warga Dunia

Kompas Jawa Barat, rebo 27 september 2006
Oleh Hermawan Aksan

Siapa sebenarnya yang disebut orang Sunda? Pertanyaan ini kembali menggelitik setelah Acil Bimbo saparakanca sukses mengadakan acara Gempungan Urang Sunda di Gasibu, Senin 11 September, yang dihadiri ribuan warga Sunda dari berbagai kalangan.

Menurut Acil, Gempungan Urang Sunda merupakan bentuk kegelisahan Acil dan tokoh masyarakat Sunda lainnya terhadap eksistensi Sunda yang saat ini terpinggirkan. Tidak hanya di bidang politik, di hampir semua bidang, masyarakat Sunda seolah tak berdaya meski berada di urutan kedua etnis
terbesar di Indonesia.

Pada acara puncak, personel grup musik Bimbo ini pun berteriak lantang menyebutkan tiga poin deklarasi warga Sunda. Intinya, ikrar itu untuk membangun kebersamaan dalam menjaga Jawa Barat agar tetap kondusif.

Ada dua kata yang kerap dipertukarkan begitu saja-bukan hanya terdengar pada acara Gempungan Urang Sunda itu seakan-akan memiliki arti yang sama: Sunda dan Jawa Barat. Sebab, kenyataannya, tidak semua orang Jawa Barat adalah orang Sunda. Wong Cerbon dan Dermayu banyak yang tidak merasa diri mereka orang Sunda.

Sebaliknya pun begitu, tidak semua orang Sunda berada di Jawa Barat. Bukankah di wilayah Provinsi Banten berdiam banyak orang Sunda? Jangan lupa, di bagian barat Provinsi Jawa Tengah, di Kabupaten Brebes, dan Cilacap terdapat juga masyarakat yang sehari- harinya berbicara bahasa Sunda, memelihara bermacam seni Sunda (wayang golek, calung, jaipongan, dan lain-lain), dan merasa diri mereka adalah orang Sunda. Kerajaan Sunda

Sunda sebagai sebuah etnis boleh jadi sudah ada sejak zaman prasejarah. Berdasarkan data dan penelitian arkeologis, wilayah (yang sekarang disebut) Jawa Barat (dan Banten) telah dihuni oleh masyarakat Sunda secara sosial sejak lama sebelum Tarikh Masehi. Situs purbakala di Ciampea (Bogor), Klapa Dua Jakarta), dataran tinggi Bandung, dan Cangkuang (Garut) memberikan bukti dan informasi bahwa lokasi lokasi tersebut telah ditempati oleh kelompok masyarakat yang memiliki sistem kepercayaan, organisasi sosial, sistem mata pencarian, pola permukiman, dan sebagainya, sebagaimana layaknya kehidupan masyarakat manusia betapa pun sederhananya.

Namun, sebagai sebuah wilayah (kerajaan), nama Sunda baru muncul pada abad ke-7, ketika Tarusbawa, raja terakhir Tarumanagara, mengubah nama kerajaan itu menjadi Sunda, tahun 669 M. Tak lama setelah Tarusbawa mendirikan Kerajaan Sunda, maharaja Galuh, Wretikandayun, melepaskan diri dan membentuk sebuah negara yang berdaulat. Jadi, pada saat itu di belahan barat Pulau Jawa terdapat dua kerajaan yang (relatif) besar, yakni Galuh dan Sunda, yang dibatasi Sungai Citarum.

Sebagai sebuah wilayah kerajaan, Sunda mengalami pasang-surut. Pada awalnya, kerajaan Sunda hanya meliputi wilayah seluas kira-kira separuh Jawa Barat, yakni dari Ujung Kulon hingga Citarum. Ketika Sunda dan Galuh bersatu, wilayahnya pernah mencapai Banyumas dan Brebes. Kerajaan Sunda mengalami kemunduran setelah Sri Baduga meninggal. Para penggantinya (Surwisesa dan seterusnya) gagal mempertahankan kejayaan Sunda. Kerajaan ini pun makin lama makin surut, hingga berakhir pada masa Ragamulya Suryakancana tahun 1579 M. Titi mangsa inilah yang kita kenal sebagai saat runtagna Pajajaran.

Sebagai sebuah wilayah administratif, Jawa Barat merupakan provinsi yang pertama dibentuk di wilayah Indonesia (Staatblad Nomor: 378). Provinsi Jabar dibentuk berdasarkan UU Nomor 11 Tahun 1950 tentang Pembentukan Provinsi Jawa Barat. Toh, 50 tahun kemudian dengan lahirnya UU Nomor 23 Tahun 2000 tentang Provinsi Banten, wilayah administrasi pembantu gubernur wilayah I Banten resmi ditetapkan menjadi Provinsi Banten, yang meliputi Kabupaten Serang, Kabupaten Pandeglang, Kabupaten Lebak, Kabupaten/Kota Tangerang, dan Kota Cilegon.

Bisa disimpulkan, sekali lagi bahwa Sunda tidak sama dengan Jawa Barat dan Jawa Barat tidak sama dengan Sunda. Sebagai sebuah etnis, warga Sunda bisa berada di mana saja, di Jakarta, Jawa Tengah, Sumatera Utara, Papua, bahkan Eropa, Amerika Serikat, dan lain-lain. Warga Sunda adalah warga dunia. Sebagai sebuah wilayah, Tatar Sunda juga berbeda dengan Jawa Barat.
Untuk menentukannya pun lebih sulit lagi, dan rasanya tak relevan lagi menentukan wilayah yang disebut Tatar Sunda secara administratif. Siapa orang Sunda?

Jadi, siapa sebenarnya yang disebut orang Sunda? Pendapat HR Hidayat Suryalaga, inohong yang tak perlu diragukan lagi kesundaannya, menarik untuk dicermati, kemudian diresapi dan diimplementasikan. Menurut Hidayat, siapa pun Anda yang memenuhi salah satu saja dari empat kriteria berikut:

pertama, merasa diri menjadi orang Sunda;
kedua, orang lain menyebut Anda orang Sunda;
ketiga, ayah dan ibu Anda orang Sunda asli;
dan keempat, tingkah laku dan cara berpikir Anda sehari-hari persis orang Sunda meskipun orangtua Anda bukan Sunda, maka Anda adalah orang Sunda.


Bila kita memakai kriteria ini, jelaslah siapa yang disebut orang Sunda. Namun, kriteria ini pun menimbulkan pertanyaan. Misalnya, jika seseorang merasa diri orang Sunda, dan orang lain menyebut dirinya Sunda, serta orangtuanya Sunda asli, tetapi ternyata ia bertingkah laku yang tak sesuai dengan orang Sunda (misalnya, melakukan korupsi), pantaskah ia disebut orang Sunda?

Dalam kaitan ini, patut digarisbawahi orasi Jajang Cahyana, seorang yang diperkenalkan sebagai tukang becak, pada acara Gempungan Urang Sunda di Gasibu, dua pekan lalu.

"Naha enya urang Sunda nu ayeuna jareneng teh nyaah ka rayat leutik? Naha enya urang Sunda nu aya di dieu malire ka jalma leutik siga kuring? Buktina, kuring nu cicing di pasisian kungsi nandangan lapar dua poe euweuh nu malire. Kuring ngalaman dibuburak pira jadi tukang mulung".

"Saat pemilihan anggota dewan di Kabupaten Bandung, hampir semua tukang becak di daerah saya memilih seorang anggota dewan asal Sunda. Tapi sekarang, orang itu sama sekali tidak pernah lagi muncul, bahkan tidak pernah bersuara. Karena itu, orang Sunda jangan mau dibohongi lagi," katanya.


Jadi, yang penting sesungguhnya bukanlah atribut atau engakuan, melainkan sikap mental dan cara berpikir. Apakah sikap mental dan cara berpikir kita sudah mencerminkan sebagai orang Sunda? Hanya kita yang bisa menjawabnya.

HERMAWAN AKSAN
Penulis Cerpen, Novel, Esai

24 Comments:

At 9/28/2006 02:40:00 PM, Anonymous Anonymous said...

kumaha damang?

*cuman tau itu aja

 
At 9/28/2006 02:56:00 PM, Anonymous Anonymous said...

kang deni!!!

 
At 9/28/2006 03:29:00 PM, Anonymous Anonymous said...

urang sunda asli *bangga*
ngan masalahna kadang urang sunda sorangan sok seeur nu ngarasa isin kana kasundaannana, tiasa ditingali barudak ayeuna, pami nyebat basa anu nyunda kalahka di poyokan...
hmmm... dupi leres ramalan pbb anu ngurus tentang budaya (hilap deui namina) bahwa basa sunda pami teu di piara 2020 bakal ical.

 
At 9/28/2006 05:24:00 PM, Blogger M Fahmi Aulia said...

urang sunda nyaeta balad persib..!!
HIDUP PERSIB...!!!

 
At 10/01/2006 02:30:00 PM, Anonymous Anonymous said...

BAH..!!
cemana kabar jalur 05..??

 
At 11/14/2006 03:28:00 PM, Blogger NiLA Obsidian said...

nuhun ah....

aya tempat anu ngawakilan urang sunda....
sok atuh di apdet kang....
meni tos lami teu nulis

 
At 11/16/2006 11:48:00 PM, Anonymous Anonymous said...

nya da kumaha deui atuh a', da kadang geuningan ari terah mah abdi oge urang sunda, tapi kusabab ruang lingkup gaul kadang maksa janten urang deungeun... :D

tapi abdi mah yakin pisan yen sim kuring teh urang sunda asli... :D

salam kenal kenal ah a'... :)

 
At 1/20/2007 10:28:00 PM, Anonymous Anonymous said...

leres kitu urang sunda teh warga dunia????upami leres mah naha atuh kiwari meni jarang pisan urang sunda anu janten tokoh???duka kamana atuh urang sunda teh???!!!! leres saur kang Doel Sumbang " urang sunda kamarana, urang sunda dimarana.... "(duka hilap deui sim kuring teh kana lagu nu ieu mah). enya cenah urang sunda teh identik jeung si kabayan????anu ngan mamawa sarung bari taya gawe???

geura gugah atuh ka sakum na urang sunda dimana wae ayana, geura wangun eta lemah cai teh, da urang mah lain si Kabayan

 
At 1/20/2007 10:35:00 PM, Blogger iman_kurniawan said...

bobotoh persib nyaeta urang sunda. urang sunda nyaeta warga dunia. jadi kasimpulan na... bobotoh persib teh sakumna warga dunia

 
At 1/30/2007 11:34:00 AM, Anonymous Anonymous said...

urang sunda hayu geura hudang !! wancik kieu masih keneh diharudung ku simbut asa teu pantes !! hirup kudu motekar tong abong di sunda aya carita kabayan anu ngandelkeun akal kalicikan bisa hirup ngeunah sanajan disasarung wungkul.. cik atuh sengledkeun kabeh anu jadi pang beubeurat hate jeung lengkah teh..
tong boga pikiran "kumaha isukan" tapi sing boga tekad "isukan kumaha?" akur teu, dulur?

 
At 1/30/2007 03:32:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Satuju pisan kasadayana,
Sok atuh urang mimitian, numutkeun sim kuring mah urang imitian ku ngaguar sajarah Sunda baheula, basana, jeung naon wae anu aya patula-patalina sareng kabudayaan Sunda. Tuh geura tingali bangsa Israel ( sanes miconto kana kajahatanana ka bangsa Palestina, tapi maranehna teh bangga ka budaya sorangan, boga aksara sorangan. Tah tidinya maranehna bisa ngawasa ka dunya. (sakali deui sanes sim kuring bangga sareng satuju kana kalakuan Israel anu asa aing ka bangsa lain, tapi maranehna teu galeungitkeun identitas jeung budaya sorangan nepika ayeuna). Yu.. urang paluruh kabudayaan Sunda teh,.. sok geura garugah sadayana. Gening nagri Sunda teh sakitu endahna, sakedahna mah urang Sunda anu ngageugeuh kana ieu tanah teh. .. Sakitu anu kapihatur.. cag...

 
At 1/30/2007 03:54:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Enya ari kukitu tea mah urang teh hayang leuwih maju ti bangsa lain... tapi da gening kumaha kaayaan di kampung sim kuring mah da gening bujangan teh kalah neangan mitoha anu beunghar we da cenah ngarah di pangmeulikeun motor keur ngagaya ka dulur anu lain jeung bisa ngudud ungal isuk. Tah masih keneh kitu para pamuda Sunda teh di lemur sim kuring mah, aya oge nau ngan sauukur nongkrong bari teu aya anu digawekeun. Kuring ge kapaksa ayeuna ngumara ka Batawi kualatan di lemur mah hese neangan kahirupan teh. Tapi sanajan di lemur batur, keukeuh we inget ka lemur sorangan mah, komo mun ras inget ka lemur, pasawahan, hawa anu tiis bersih, sok nineung ka lemur teh. Katambah gening kahirupan di Batawi anu sakitu menu teu pikaresepeunana. Cita-cita sim kuring keukeuh kudu aya di nagri Sunda pikeun ngawangun eta nagri sakawasa sim kuring... Du'akeun.. Dikantun kasadayana..

 
At 1/31/2007 05:28:00 PM, Anonymous Anonymous said...

berarti abdi ge masih warga sunda atuh ari kitu mah, da indung bapa urang sunda, lahir di cianjur sunda keneh, korupsi...........jigana mah tara, ah tara ketah emang korupsi naon? da teu aya korupsieuna ge....kabar gembira katanya urang sunda itu manis-manis,,,,,,,,,,,he,,he,,, termasuk abdi.........ngan nu matak isin abdi ngaku urang sunda teh nyaeta seueur "hayam kampung" nu sami basa na sareng abdi......aya nu ti karawang, ciamis, komo bandung mah.........

 
At 2/03/2007 03:50:00 PM, Anonymous Anonymous said...

ah ngiringan..
sumuhun atuh..abdi ge asa tatregtogan nyarios sunda teh, padahal sunda aseli 110%, sok ngaraos reureus pami aya pamuda tiasa nyarios sunda lemes, langki ayeuna mah geuning anu tiasa sunda nu leres teh. pamuda ayeuna mah geuning langkung resep kana "elo-gua" tibatan abdi-anjeun-urang-maneh dina babasa teh...
kumaha atuh ieu teh...
pokonamah abdi hoyong ngawangun sunda..duka kumaha tah...

 
At 2/13/2007 02:35:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Urang Sunda teh teurueh Prabu Kian Santang nu puseur elmu panemuna ti Sayyidina Ali bin Abi Thalib a.s.
Ku kituna, dimana bae ayana, Urang Sunda tong poho ngucapkeun shalawat ka Kangjeng Nabi, Imam Ali, katut katurunan Mantena nu suci tug dumugi ka Shahibul Ashri wal Jaman, Imam Muhammad bin Hasan Al-Mahdi.

Shalawat !

 
At 3/15/2007 06:03:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Ngiringan yeuh...
Pami ditilik2, diemut-emut, memang sesah malah tiasa disebut ampir mustahil ngawangun kasundaan teh. Sanes ku isin, sanes ku gaul, sanes ku kabiasaan wae, da geuning sapertos teu aya waktos. Cobi dietang, dina sadinten nyarios basa Sunda teh sabaraha jam? Paling sajam oge henteu kenging. 10 jam di kantor, 4 jamna bahasa Inggris, 6 jam bahasa Indonesia. Tatanggi campur-campur, salaki urang Palembang, pembantu urang Jawa, supir urang Betawi. Malah, jeung salaki mah biasa 'berceloteh' Sunda teh, da manehna mah ngarti pasip.
Upami jalan-jalan ka Taman Mini di anjungan Jawa Barat, seueur kitu nya anu nyarios basa Sunda?

Salam kenal ti urang Sunda di Balikpapan.

 
At 3/19/2007 04:57:00 AM, Blogger Arsha Team said...

duh kumaha nya ?? da hese urang sunda mah karaos ku sim kuring nyalira weh ieu mah, mun teu di kekeprak jeung kadorong ku rasa ka paksa teh moal nyingkah...!!! :D
Jd nya... kumaha atuh nya kalah bingung ah !!! hehehehehe..!!!

salam wanoh ah ka sadayana, ti urang Panjalu yeuh..!!! nu ceunah mah asli urang sunda, ceunah eta ge ..!!! :D

 
At 3/26/2007 02:18:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Urang Sunda teh nyaéta...anu kersa nyobian kaulinan (games) dina basa Sunda versi ujicoba nu tiasa didownload (ngawitan kaping 1 April) di www.geocities.com\xitanabin\
Mangga dicobi, dicobian gimna...

 
At 3/27/2007 04:16:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Ngiringan ah... abdi asli urang sunda sareng bangga, tapisok ngaraos hanjakal ka urang sunda pada umumna, naon margina..? anu katinggali ku abdi urang sunda teh ngararedul, embung ingkah ti kampungna henteu jiga suku anu sanesna rea anu ngumbara,... sanajan susah di kampung angger wae caricing teu daek usaha.
Kumargi kitu hayu urang robah eta pandangan teh, cing wararani ngumbara tong sieun sangsara....maju terus sunda...

 
At 3/30/2007 09:41:00 AM, Anonymous Anonymous said...

nitip abdi kasadayana nu ngaraos urang sunda boh dimana wae ayana, tong era lantaran urang sunda, tong ngarasa bangga kulantaran miboga,sing nyaah ka sasama da urang teh sarua.....hatur nuhun.

 
At 3/30/2007 09:48:00 AM, Blogger cecep_ridwan said...

ti abdi mung hiji, "kumaha lamun urang ngahiji"

 
At 3/30/2007 03:05:00 PM, Anonymous Anonymous said...

dupi sim kuring urang mana nya??
pun bapa turunan Ambon, pun biang turunan cicalengka.

 
At 4/14/2007 11:46:00 AM, Anonymous Anonymous said...

ari abdi mah ngarasa reueus janten urang sunda teh, ngan gening beuki dieu teh seni jeung budaya sunda beuki leungit bae. jadi sedih teh.....

 
At 5/30/2007 09:43:00 PM, Blogger Nisa A said...

umm... klo definisi urang Sunda sprti yg ditulis di blog Akang... saya jg urang Sunda... iya kan? ato bukan? *bingung jg jdnya, abdi teh nganggep diri abdi urang Sunda (walo mungkin g tlalu kliatan, he2 ^^;; )*


Papa:
paternal grandpa = Sunda
paternal grandma = Minang

klo kbiasaan shari2 mungkin lbih cndrung ky org Sumatera (soalny papa bsr dsana), tp papa lbih tau adat Sunda dbanding Minang + lbih dkt k keluarga kakek gtu


Mama:
maternal grandpa = Minang - Banjar
maternal grandma = Sunda, tapiiii...

my grandma's father's father's father aslina org Ambon (tp nikah ama org Sunda, anak2nya jg bgtu)...

trus my grandma's mother's father sbnrnya org Singapura, kturunan India gtu lg (tp ya nikah ama org Sunda jg)...

walo bgtu, perilaku mama Sunda bgt, org2 pasti bs lgsg nebak mama org Sunda dr perilaku + cara mama ngomong, dsb... (klo papa jrg ada yg lgsg nebak org Sunda)

kumaha atuh? abdi mah teteup nganggep abdi sbgai urang Sunda, tp sygnya ga bs ngomong bhsa Sunda (papa + mama bs c).
udh gtu, klo ada org yg br knal abdi, pasti lgsung nganggep abdi urang Sumatera gtu (bnyak yg blg tmpg aq "org Sumatera bgt").
abdi teteup urang Sunda kah...
*masi nganggep diri sendiri sbg urang Sunda, walo bnyak org nganggep aq org Sumatera (a.k.a. Minang)

 

Post a Comment

<< Home